Rezort školství
Obnovení podmínek pro celostní vzděláváníSoučasný stav
České školství zaznamenává trvalý propad v kvalitě vzdělání prakticky ve všech sledovaných ukazatelích.
- Obsah a metody vzdělání, způsoby chování učitelů (kromě vybraných elitních škol) a celý systém jsou víceméně nastaveny tak, že „vyrábí“ závislé, omezeně myslící a málo flexibilní jedince vhodné pro „otrockou“ práci. Vzdělávací systém nepodporuje rozvinutí skutečného potenciálu člověka a dosažení tzv. lidské úrovně psychiky.
- Základní a střední školství systémově rezignovalo na vzdělávací standardy, rozdíly mezi jednotlivými školami rostou. Kvalitu drží spíše soukromé školství, které je, ale velmi často nedostupné pro nižší střední třídu a chudší část populace (tedy cca 60 – 70 % rodin). Tento trend dále umocňuje inkluze, kde je tempo výuky přizpůsobováno nejslabším. Kvalita škol zřizovaných obcemi závisí na osobnosti a schopnostech ředitele a kvalitě místních zastupitelů.
- Množství středních a vysokých škol umožňuje studovat každému, kdo se pro to rozhodne bez ohledu na jeho reálné schopnosti a talenty, ekonomický model financování tento trend podporuje. Mnoho soukromých VŠ funguje jako pračka na (někdy i špinavé) peníze a diplom si tam lze v podstatě koupit.
Koncepce a nástroje řešení
Obsah vzdělávání a výchovy
- Kompletně přizpůsobit obsah a metody výuky hlavnímu cíli: rozvinutí skutečného potenciálu člověka a dosažení tzv. lidské úrovně psychiky (dále jen Přirozené vzdělání)
- učit o propojování vědy, filosofie a existenci universálních zákonů o zavést do výuky předmět „život“ (sebeřízení) a přirozenou komunikaci
- zablokovat obsah, metody a postupy, které vytvářejí podmínky pro rozvoj nelidských typů psychiky
- zajistit deideologizaci učebních témat o změnit hodnotový rámec vzdělání od „výkonu a úspěchu (boj)“ ke „štěstí a tvořivosti (spolupráce)“
- Vrátit prestiž přírodním vědám a technickým oborům
- technické obory vrátit na světovou špičku o dát vyšší důraz na výuku matematiky a logiky, obecných zákonů přírody
- propojovat vysoké školy se základním i aplikovaným výzkumem
- podporovat průmyslové inkubátory v regionech a jejich napojení na střední a vysoké školství
- U společenských oborů vycházet z duchovní podstaty člověka a světa „duality“
- je potřeba překročit bariéru čistě materialistického paradigmatu (medicína, sociologie, psychologie…) a rozvíjet holistické poznání zaváděné do výuky
- občanské a politologické obory je potřeba nazírat s vědomím duální reality a smyslu existence jedinců, komunit i národů
Metody vzdělávání a výchovy
- Pro MŠ, první a druhý stupeň ZŠ vyvinout a aplikovat metodiku „Škola hrou“, která bude syntézou nejlepších a praxí ověřených postupů s primárním cílem připravit a udržet motivaci dětí a žáků pro další studium a rozvíjet lidskou úroveň psychiky. Na konci ZŠ by měl žák a jeho rodiče mít představu, jaké talenty by měl dále rozvíjet.
- Střední škola by měla již z většiny podporovat rozvoj talentů studenta a dále rozvíjet lidský typ psychiky. U oborů, kde žák nemá talent, by se měla spokojit s dosažením určitého minimálního standardu.
- S rostoucím věkem vědomě řídit u žáků a studentů přebírání čím dál větší odpovědnosti v rovnováze s rostoucí svobodou a také povinností v rovnováze s rostoucími právy.
- Nechat více prostoru praxi, nechat žáky a studenty ověřovat si obecné zákony na vlastní kůži, všemi smysly.
- Dořešit inkluzi. Je potřeba umožnit zapojování handikepovaných jedinců do společnosti, ale ne na úkor kvality a výsledků výuky.
- Do metodik a koncepcí vzdělávání zavést povinnost definovat konkrétní pozici v následujících škálách:
- poměr vzdělávání a výchovy (znalosti a dovednosti versus hodnoty, vzory, smysl…)
- poměr vnitřního a z vnějšku řízeného vzdělání (do jaké míry a za jakých okolností rozhoduje dítě o tom, kdy, co a do jaké hloubky se bude učit)
- poměr universality/obecného přehledu ke specializaci
- poměr základních metodik a doporučených metodik (zajištění prostupnosti školského systému aniž by byla potlačována originalita a invence školských zařízení)
- poměr znalostí a dovedností (poměr „mrtvých dat“ a cvičení/praktik ze života)
- poměr metod podporujících spolupráci versus soutěživost
- poměr detail versus zobecnění, aby se žáci naučili jak analytickému, tak syntetickému myšlení
- poměr metod/nástrojů podporujících rozvoj talentu a jeho osobní aktivitu versus dosažení nezbytného minima pílí méně talentovaných (Je potřeba cíleně vytvářet podmínky pro rozvoj silných i slabých stránek osobnosti každého žáka. Chceme renesanční osobnosti, ne bioroboty.)
- poměr metod zapojujících pravou a levou hemisféru
Systém vzdělávání
- Zajistit více zdrojů financování pro všechny druhy škol (stát, obec, regionální podnikatelé, rodiče).
- Zrušit řadu především vysokých škol, které nemají výsledky nebo slouží business účelům, nikoli vzdělávání.
- Vytvořit takové podmínky, aby pedagogická práce byla považována za prestižní.
- Na pedagogických fakultách implementovat Přirozené vzdělání a tím zvýšit připravenost budoucích učitelů na nové cíle a podobu výuky.
- Pomocí soustavného vzdělávání pedagogů implementovat Přirozené vzdělání do škol.
- Podporovat „baťovská kolečka“ pro pedagogy, zabránění nebezpečí vyhoření.
Cílový stav
- Primárním cílem systému výchovy a vzdělávání je zajištění/podpora rozvinutí skutečného osobního potenciálu každého člověka a dosažení tzv. lidské úrovně psychiky (viz KOB),
- vzdělávání se opírá o aktuální výsledky lidského poznání bez ideologických filtrů a neobhajitelných restrikcí tzv. vědecké metody, která tím sama omezuje Poznání, o podporuje tvořivost a vychází vstříc dlouhodobým potřebám společnosti a trhu práce, o úpravy v organizaci, struktuře a obsahu výchovy a vzdělávání se opírají,
- empiricky podložené poznatky,
- vzdělávání se nachází v popředí zájmu společnosti a je považováno za významnou hodnotu,
- lidé využívají rozmanité příležitosti k učení v průběhu celého života,
- kvalitní vzdělávání je přístupné pro každého, funguje efektivně, spravedlivě a dává všem stejnou šanci, respektuje a vytváří podmínky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- děti, žáci a studenti vědí, co se od nich na každé úrovni a v každé oblasti vzdělávání očekává a co mohou oni očekávat od něj,
- děti, žáci a studenti se rádi učí a jsou motivováni k celoživotnímu učení,
- učitelé jsou dobře připraveni na výkon své profese, všestranně motivováni pomáhat dětem, žákům a studentům k dosažení maxima jejich možností a cíleně se rozvíjejí,
- školy jsou otevřeny pro soustavnou spolupráci s vnějším světem.
Dle typu školy:
Mateřské školy vytváří vstřícný a příznivý vztah k matematice, jazykům, vztah k přírodě a vztahy uvnitř přírody, vše formou her.
Základní školy odkrývají talenty a vlohy stejně tak i slabší vlastnosti. Vytváří podmínky pro to, aby talenty byly příkladem ostatním za účelem rozvoje celistvosti bytosti člověka. Jde o zaměření na existenci Přirozeného řádu, učení o životě – projekty, počáteční ukázky propojení vědy, víry a filosofie, hledání cesty v životě.
Střední školy definují specializace a odkrývání Přirozeného řádu ve specializaci, rozšiřují makro pohled na filosofii, vědu a víru, rozšiřují mikro pohled do vybrané specializace a provázanost do života ve formě projektů.
Vysoké školy vytvářejí hlubokou specializaci v souladu s filosofií a Přirozeným řádem, odkud a kam šel vývoj a z jakého důvodu a kam směřuje v podmínkách Přirozeného řádu, projekty zaměřované na zvyšování uspořádanosti v oboru a mezioborově.
Měřitelné indikátory úspěchu
- procento absolventů s lidskou úrovní psychiky (dlouhodobě)
- úroveň nezaměstnanosti absolventů dle odvětví
- míra uplatnění dle oborů v mezinárodním měřítku
- snížení rozdílu v kvalitě škol a univerzit bez ohledu na typ (měřeno dle předchozích bodů)
Podmínky funkčnosti
- přijetí duchovní podstaty člověka většinovou společností
- změna vědecké metody v oblasti společenských věd